Gezonde slaap

Lekker slapen willen we allemaal graag, maar gaat niet altijd even eenvoudig. We vertellen u graag over producten waarmee u sneller in kunt slapen of kunt doorslapen.

27 artikel(en)

Goede nachtrust

Lekker slapen willen we allemaal graag, maar gaat niet altijd even eenvoudig. We vertellen u graag over producten waarmee u sneller in kunt slapen of kunt doorslapen.

Lekker slapen

Mensen kunnen niet zonder slaap. Het is voor het lichaam het moment om tot rust te komen, de indrukken te verwerken. Ook de spieren kunnen dan even ontspannen. Tijdens de slaap werkt het lichaam hard om nieuwe cellen en afweerstoffen aan te maken. Tijdens de slaap gebeurt er nog meer met ons lichaam, wat voorbeelden: de lichaamstemperatuur daalt met ongeveer 1 graden, de hartslag vertraagt, de hoeveelheid stresshormonen neemt af en er minder lucht in geademd. Gemiddeld wordt de slaapcyclus (die bestaat uit 4 fasen) zo'n drie tot 5 keer keer slaap doorlopen. De verschillende fasen zijn:

  • de sluimerfase
  • de lichte slaap
  • de diepe slaap
  • de droomslaap
  • Slaapproblemen

    Een kwart van de volwassen mensen zou regelmatig problemen hebben met slapen of het in slaap vallen. We gaan dan woelen, draaien en piekeren en dat helpt al helemaal niet om de slaap beter te vatten. Eenmaal wakker kan het gebeuren dat we alle uren op de klok voorbij zien komen. Hoe logisch en vanzelfsprekend het lijkt om te slapen, zo frustrerend is wanneer het even niet lukt. Op de lange termijn kunnen slaapproblemen het risico op depressie, beroerte en dementie vergroten. Uit onderzoek van de Nederlandse hersenstichting blijkt dat 38% van de mannen aangeeft slecht te slapen, tegenover 62% van de vrouwen.

    Hoe lang moet u slapen?

    Hoe lang u moet slapen om u de volgende dag goed te voelen, is persoonlijk. Een richtlijn is 8 uur, maar de ene persoon is na 7 uur slaap uitgerust en de ander pas na 9 uur slapen.

    Tips om beter te slapen

  • Schrijf voor het slapen gaan alle zorgen op en laat het daarna rusten voor de volgende dag
  • Verban de mobiele telefoon uit de slaapkamer. Het felle licht remt de aanmaak van melatonine waardoor in slaap vallen lastig is
  • Nog een reden om die mobiel uit de slaapkamer te laten: geef uw hersens even rust in plaats van snel nog even Facebook of Instagram te bekijken
  • Laat koffie, thee en cola 's avonds staan. De opwekkende stoffen kunnen u wakker houden.
  • Drink niet teveel alcohol, alcohol en slaap gaan ook niet altijd goed samen
  • Zorg ervoor dat de temperatuur in de slaapkamer aangenaam is: niet te warm en niet te koud
  • Zoek naar regelmatig patroon om te gaan slapen en op te staan, dan gaat uw lichaam zich daarop instellen
  • Komt u niet in slaap? Wellicht kunnen rustgevende geluiden zoals regen, onweer of de zee u helpen. Pak dan toch die telefoon en zoek een app die u kan helpen.
  • Melatonine om sneller in slaap te vallen

    Als al die tips niet helpen, dan kan het een idee zijn om melatonine te proberen. Melatonine is een lichaamseigen stof die helpt om sneller in slaap te vallen. Het lichaam maakt zelf melatonine aan in de pijnappelklier, maar bij niet iedereen gebeurt dat op tijd of in de juiste hoeveelheid. Het lichaam begint met de aanmaak van melatonine zodra het begint te schemeren. Als u moeite heeft met het in slaap vallen, kunnen melatonine capsules en tabletten u daarbij helpen. Het kan even zoeken zijn naar het beste moment om de capsules in te nemen. Als u met melatonine begint, volg de instructies op de verpakking op. Komt u niet snel genoeg in slaap, dan kunt u de capsules telkens wat eerder innemen totdat u op het gewenste moment effect voelt. Let op! Bent u zwanger of geeft u borstvoeding? Raadpleeg dan eerst een arts voordat u start met het slikken van extra melatonine.

    Melatonine en kinderen

    Ook kinderen kunnen te maken hebben met slaapproblemen zoals het niet in slaap kunnen vallen. Kinderen met ADHD, autisme, neurofibromatose kunnen sneller problemen hebben met het aanmaken van melatonine. Ook na een hersenschudding of hersenvliesontsteking kan de aanmaak van slag zijn. Soms kan het voorkomen dat het kinderlichaam wel melatonine aanmaakt, maar te laat op de avond. Als kinderen de slaap niet in kunnen halen, kunnen zij sneller last krijgen van slaaptekorten. Diverse fabrikanten zoals Vitalize, Golden Naturals en Lucovitaal hebben melatonine pilletjes ontwikkeld voor kinderen. U herkent deze producten aan de vaak vrolijke en kleurige verpakking. U kunt uw kind de tablet een half uur voor slaaptijd in laten nemen. Sommige kinderen zijn erbij gebaat om de pilletjes een paar uur eerder in te nemen. Neemt u rustig de tijd om met u kind te zoeken naar het tijdstip dat voor hem of haar het meest geschikt is. Let er op dat zodra uw kind slaperig wordt het bed wordt opgezocht zodat het lichaam ook echt kan gaan rusten. Goed om te weten is dat melatonine geen slaapmiddel is, het is een lichaamseigen stof bedoeld om in slaap te vallen. De melatonine pilletjes zijn een extra dosis melatonine.

    Hoeveelheid melatonine

  • Dosering voor volwassenen: 0,1 - 2 mg. Indien geen effect verhogen tot maximaal 5 mg
  • Kinderen: starten met 0,299 mg van bijvoorbeeld Lucovitaal of Vitalize