Soepele spieren & gewrichten

Zonder spieren en gewrichten kunt u niet bewegen. Houd spieren en gewrichten daarom soepel een pijnvrij. We vertellen u graag meer over gezonde spieren en gewrichten.

100 artikel(en)

Soepele spieren & gewrichten

Zonder spieren en gewrichten kunt u niet bewegen. Houd spieren en gewrichten daarom soepel een pijnvrij. We vertellen u graag meer over gezonde spieren en gewrichten.

Ouderdom zorgt voor pijnklachten

Als u ouder wordt, kunt u last krijgen van uw spieren en gewrichten. Veel voorkomende klachten zijn stijfheid, slijtage, spierkramp, artrose, frozen shoulder, reuma enzovoort. Ook komt vaak botontkalking voor.

Sterke spieren

Spieren zorgen ervoor dat we kunnen bewegen. Om ze sterk te houden is training, beweging en gezond eten noodzakelijk. Denk aan producten die rijk zijn aan eiwitten, magnesium, calcium, kalium en Vitamine D. Een tekort aan magnesium kan leiden tot pijnlijke spierkrampen doordat de spieren dan constant samentrekken. Spieren zijn gebaat bij voldoende beweging. Neem de trap als dat kan, sta regelmatig op tijdens het werken om koffie te halen of even te plassen, loop een rondje in de pauze en pak bij voorkeur de fiets als dat kan.

Soepele gewrichten

Kraakbeen zitten tussen de botten en zorgt ervoor dat we pijnvrij kunnen bewegen. Het veert mee als dat nodig is. Kraakbeen is gebaat bij voldoende Vitamine C.

Supplementen om klachten en pijnen te verminderen

Een overzicht van veel voorkomende supplementen en wat zij doen:

  • Glucosamine: glucosamine is een lichaamseigenstof, het is een bouwstof van kraakbeen. Glucosamine wordt vaak gebruikt bij pijnklachten in verband met artrose
  • Chondroïtine: chondroïtine helpt de afbraak van kraakbeen te verminderen
  • Silicium: silicium is een lichaamseigen stof die voorkomt in botten, kraakbeen en bloedvaten. Het zorgt voor de aanmaak van weefsels en geeft stevigheid.
  • Magnesium: magnesium is een mineraal dat zich bevindt in botten, tanden en spieren. Het draagt bij aan het behoud van sterke spieren, botten en tanden
  • PEA: PEA speelt een belangrijke rol bij de celbescherming. Het remt ontstekingen en heeft een pijnstillend effect. PEA wordt veel gebruikt bij reumatische klachten.
  • Curcumine: kurkuma is een natuurlijke ontstekingsremmer voor spieren, gewrichten en pezen. Het draagt bij aan soepele gewrichten,
  • Groenlipmossel: de groenlipmossel is rijk aan glucosamine en draagt in grote mate bij aan collageenrijke weefsels. Het levert bouwstoffen voor kraakbeen.
  • Vitamine C ondersteunt bij de aanmaak van bindweefsel en helpt de vorming van collageen op peil te houden.
  • Reumatische klachten

    Reuma is een verzamelnaam en omvat meer dan 100 verschillende klachten aan het bewegingsapparaat. Men spreekt van reuma als de pijnlijke klachten niet het gevolg zijn van een ongeluk. De Reumastichting maakt onderscheid tussen 5 soorten reuma: ontstekingsreuma, artrose, jicht, osteoporose en weke delen-reuma. Artrose gaat om het kraakbeen en bot van je gewrichten, het kraakbeen wordt dunner en slechter van kwaliteit. Jicht ontstaat door een te hoge urinezuurspiegel. Bij Osteoporose neemt de sterkte van het bot af, het wordt ook wel botontkalking genoemd. Weke delen-reuma is een aandoening van spieren, pezen of slijmbeurzen. De bekendste vorm is fibromyalgie.

    Sommige medicijnen zullen reageren op bepaalde supplementen. Mocht je op dit moment dus medicijnen slikken, dan is het altijd raadzaam om dit te overleggen met de arts.
    schrijf u nu in
    & ONTVANG EEN GRATIS GIFT BIJ UW BESTELLING
    Zo bent u altijd op de hoogte van kortingen, de nieuwste producten en verzorgingstips!
    U ontvangt maximaal 2x per week de nieuwsbrief.